سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید ضخامت سنج

ضخامت ‌سنج چیست؟

فرآیند ایجاد رنگ و پوشش در صنعت اهمیت زیادی دارد و تحت تاثیر عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل ضخامت فیلم رنگ است. از آنجایی که در صنعت رنگ‌ها به منظور پوشش و حفاظت به کار می‌روند؛ ضخامت مناسب و استاندارد به پایداری بیشتر سازه کمک و از خوردگی آن جلوگیری می‌کند. دستگاهی که برای اندازه گیری ضخامت رنگ به کار می‌رود، ضخامت ‌سنج رنگ و پوشش نام دارد.

ضخامت‌ سنج کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد. اما استفاده از آن در صنعت خودرو و بازار خرید وفروش خودرو بیشتر رایج است. کارشناسان با دستگاه ضخامت‌ سنج رنگ‌ شدگی یا به عبارت بهتر آسیب دیدگی خودرو را تشخیص می‌دهند. دستگاه ضخامت ‌سنج، ضخامت اندازه‌گیری شده را بر روی یک صفحه نمایش و با واحد میکرون نشان می‌دهد.

انواع ضخامت ‌سنج

به طور کلی دسته‌بندی ضخامت‌ سنج ها بر اساس موارد زیر است:

  • اندازه‌گیری ضخامت در حالت خشک یا تر
  • تخریبی بودن یا نبودن
  • عقربه ای یا دیجیتال ( برای ضخامت ورق و لوله و پلاستیک)
  • نوع تکنیک

برای اندازه‌گیری ضخامت فیلم و ورق و کالاهای نرم، ضخامت ‌سنج عقربه ای یا دیجیتال استفاده می‌شود. در این روش یکی از پایه‌های دستگاه با سطح رویی و پایه دیگر با سطح زیرین ورق تماس پیدا می‌کند و ضخامت و قطر را گزارش می‌دهد. استفاده از این روش و دستگاه نیاز به محاسبات ندارد.

ضخامت ‌سنج عقربه‌ای

ضخامت ‌سنج عقربه‌ای نوع قدیمی‌تر و البته پر مصرف تر این نوع دستگاه هاست. در این روش سطح مورد نظر را بین دو فک بالایی و پایینی دستگاه قرار می‌دهند و ضخامت ورق و برگه را اندازه‌گیری می‌کنند. این نوع از ضخامت ‌سنج کاربرد گسترده و کیفیت بالایی دارد. از این مدل ضخامت سنج ورق، برای اندازه گیری ضخامت اجسام تا معمولا ضخامت 20 میلیمتر با دقت صدم و هزارم میلیمتر استفاده می شود. مدل های عمیق مانند ضخامت سنج نعل اسبی برای اندازه گیری در عمق بیشتر استفاده میشود.

ضخامت ‌سنج دیجیتال

ضخامت سنج دیجیتالی نوع جدید‌تر و کارآمدتر دستگاه ضخامت ‌سنج است. دقت بیشتر و کاربرد راحت‌تر از امتیازات این نوع از ضخامت ‌سنج‌ هاست. ضخامت‌های دیجیتالی نسبت به عقربه‌ای قیمت بالاتری دارند.

ضخامت سنج التراسونیک

ساز و کار این نوع از ضخامت ‌سنج رنگ بر اساس تولید امواج الترا سونیک است. موج التراسونیک توسط پراب به داخل دستگاه فرستاده می‌شود. بعد از گذشتن از پوشش، موج وارد محیط می‌شود از روی  تفاوت سرعت ضخامت اندازه‌گیری می‌شود.

اندازه‌گیری ضخامت با تکنیک التراسونیک، برای فلزات، چوب، پلاستیک و بتن استفاده می‌شود. در این روش باید سطح را با آب، گلیسیرین، گلیکول و یا نفت مرطوب کرد. استفاده از پراب هم محدودیت دارد و باید برای قطعات مختلف، پراب‌های متفاوتی را به کار برد.

دستگاه ضخامت سنج التراسونیک چهار دسته‌بندی دارد، که هر کدام جزییات فنی و پیچیدگی‌های خود را دارد.

ضخامت ‌سنج مغناطیسی

این نوع از ضخامت ‌سنج، برای اندازه‌گیری ضخامت یک پوشش یا سطح، از میدان مغناطیسی استفاده می‌کند. بیشتر برای اندازه‌گیری موادی مانند فولاد یا ضخامت رنگ خودروها به کار می‌رود.

ضخامت ‌سنج لیزری

برای اندازه‌گیری ضخامت از پرتوهای لیزری استتفاده می‌کند و می‌توان آن را برای مواد مختلفی به کار برد. امتیاز ویژه ضخامت ‌سنج لیزری، دقت و سرعت عمل بالای آن است.

ضخامت ‌سنج جریان گردابی

ضخامت ‌سنج جریان گردابی با تولید و القای امواج الکترومغناطیسی در موادی که این خاصیت را ندارند. ضخامت را اندازه‌گیری می‌کند. این نوع ضخامت سنج کاربرد بیشتری دارد.

 

نکات استفاده از ضخامت ‌سنج

بسته به اینکه شما کدامیک از انواع ضخامت ‌سنج را خریداری می‌کنید؛ دستور‌العمل و نکاتی وجود دارد که حین استفاده از دستگاه باید رعایت کنید. بنابراین حتما درباره نوع دستگاه تحقیق کنید و اطلاعات کافی داشته باشید. اما به یاد داشته باشید، کالیبراسیون دستگاه‌های صنعتی از هر نوعی که باشند اهمیت زیادی دارد.

کالیبراسیون صحت دستگاه شما را تایید می‌کند. به زبان ساده، یعنی داده‌هایی که اندازه‌گیری می‌کنید، دقیق‌تر هستند و خطای کمتری دارند. بنابراین حتما تجهیزات لازم(در صورت نیاز) برای کالیبراسیون را تهیه و در زمان‌های مشخص دستگاه‌تان را کالیبره کنید. این کار به کارایی هر چه بیشتر دستگاه کمک می‌کند.

خرید ضخامت ‌سنج

برای خرید ضخامت ‌سنج، بعد از در نظر گرفتن هزینه باید اطلاع دقیقی در مورد سطح و ماده ای که می‌خواهید ضخامت آن را اندازه ‌گیری کنید داشته باشید. همچنین برای اندازه گیری ضخامت ورق و لوله و اجسام نرم مثل پلاستیک و لاستیک و فیلم باید از ضخامت سنج عقربه ای یا دیجیتال میتوتویو استفاده کنید ک با فشار فنر، فک ها بسته میشود و باعث جلوگیری از خطای اندازه گیری اپراتور می شود. بنابراین حتما در این باره مطالعه و تحقیق کنید. دستگاه‌های ضخامت سنج بسیار با دوام و به صرفه اند. کار با آن‌ها ساده است و در بیشتر موارد می‌توان آن‌ها را برای مواد مختلفی استفاده کرد. این مورد قطعا به سود صنعت‌گران است.

با این حال مواردی وجود دارد که موفع خرید باید به آن‌ها توجه و از فروشنده در موردش پرس‌و‌جو کنید .

  • حافظه دستگاه: دستگاه‌های جدید از نوع حافظه دار هستند. سعی کنید خرید شما هم از این نوع باشد.
  • کالیبراسیون: از فروشنده در مورد کالیبراسیون دستگاه و روش انجام آن سوال بپرسید. اگر نیاز به تجهیزات خاصی دارد حتما آن را دریافت کنید.
  • قابلیت اتصال به موبایل و کامپیوتر: این آپشن کار با دستگاه را راحت‌تر می‌کند. معمولا به هر دو سیستم اندروید و آیفون وصل می‌شود.
  • دقت دستگاه: هر چه کار شما حساسیت بیشتری داشته باشد، باید دستگاهی با دقت بالاتر انتخاب کنید. در بعضی مدل‌ها نوسان و حساسیت‌هایی موقع اندازه‌گیری مشاهده می‌شود. مثلا حساسیت به دما. حتما در این مورد با فروشنده مشورت کنید.

خرید ضخامت ‌سنج هم مانند هر دستگاه ابزاردقیق دیگری حساسیت‌های خاص خود را دارد. پیشنهاد می‌شود خرید را از برندهای معتبر و شناخته شده انجام دهید. فروشگاه میتو تویو ایران از فروشگاه‌های خوش‌نام و شناخته‌شده است که در این زمینه فعالیت می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت ضخامت ‌سنج

قیمت ضخامت سنج به کیفیت آن و برند تولید کننده بستگی دارد. هر چه دقت دستگاه بیشتر باشد قیمت هم متناسب با آن بیشتر می‌شود. مواردی از جمله اتصال به کامپیوتر و گوشی هم بر روی قیمت ضخامت ‌سنج تاثیر گذار است. ضخامت ‌سنج هایی که این امکان را ندارند، نسبت به بقیه قیمت پایینی دارند.

کیفیت و وضوح صفحه نمایشگر هم جز مواردی است که بر روی قیمت ضخامت ‌سنج تاثیر می‌گذارد. خریداران دستگاه‌هایی با صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت را ترجیح می‌دهند.

فروشگاه میتو تویو ایران، از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش ابزارآلات است. این فروشگاه با هدف رساندن محصولات اصل و مرغوب ژاپنی به دست مصرف کننده تاسیس شده‌است. شما می‌توانید با خیال راحت از فروشگاه میتو تویو ایران خرید کنید. محصولات برند میتو تویو ژاپن با قیمت مناسب و رقابتی در این فروشگاه عرضه می‌شود.